2016 vége óta beszélünk arról, hogy előbb-utóbb az ESOP (Employee Stock Ownership Plan) Magyarországra is berobban, és hogy előbb-utóbb a legtöbb vállalkozás részévé válik. És 3 év kellett hozzá, hogy igazán érezzük: ma már mindenki gondolkozik rajta.
Számos cég vezeti be az ESOP-ot, de a rutin még nagyon hiányzik. A legtöbb helyen azért vezetik be, mert most divat, jól hangzik, hátha a munkavállalók felé is menő, valamire értékelik… De nem értékelik. Se a munkáltató, se a munkavállaló nincs még tisztában azzal, hogy milyen lenne egy jó ESOP, mi a szerepe, hogyan kellene működnie, hogyan érné el valós célját. A legtöbb esetben jobb lett volna, ha a munkáltató egy egyszerűbb bónuszrendszernél maradt volna.
Ugyanakkor a mai világban a top talent – szinte – mindenütt kap ESOP-lehetőséget, így a cégek rákényszerülnek, hogy ők is kínáljanak, különben a másik vállalat ajánlatát fogadja el az illető. Ha ez nem lenne elég, akkor a gyakorlatban igen sokszor a külföldi ajánlatokkal kell tudni versenyezni, amiben még gyengébbek vagyunk itthon. Miért is? Mert nincsenek ún. liquidity event-ek, azaz olyan alkalmak, amikor részvényeket értékesíthetnének is azok, akik kapnak.
Míg az USA-ban sztenderd, hogy megvalósul egy ún. secondary offering, vagy felvásárolják a céget, vagy tőzsdére viszik (IPO), és ily módon likviditáshoz juthat, aki ESOP-ban részesült, addig Magyarországon ezek valószínűsége elenyésző, így az alapmegoldásokra még nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük a munkáltatóknak, amit ugyanakkor vagy nem is ismernek, vagy nem igen hajlandóak… Előbb-utóbb szembesülnek a valósággal: vagy alkalmazkodnak, vagy máshová megy a tálentum – ahol van liquidity event.
Az ESOP egy igen érdekes témakör, amely akarva-akaratlanul minden vezető életrészévé válik. Ebben szeretnénk segítő kezet nyújtani. Amennyiben ESOP-pal rendelkeztek, ESOP-ot terveztek bevezetni, ESOP-ot kínálnak számodra, és szakmai tudásra lenne szükséged, keress minket bizalommal az alábbi formon keresztül.
One Minute 2011-2024